close
دانلود فیلم
Code Centerدانستنی های فنی سمند
loading...

دانلود رایگان نمونه سوالات آیین نامه ،نمونه سوالات آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی،نمونه سوالات فنی آیین نامه,

دانستنی های فنی سمند

عیوب متداول خودرو

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
کسانی که خودروی شخصی را برای انجام سفرهای نوروزی انتخاب می‌کنند بهتر است با بعضی عیوب متداول خودرو در سفر آشنا شوند تا مشکلات خودرو موجب تلخ شدن اوقاتشان نشود.
بعضی از مشکلاتی که معمولاً رانندگان در سفر با خودروی شخصی مواجه می‌شوند به این ترتیب است:

کنترل سیستم سوخت رسانی
ابتدا لوله متصل به باک و بنزین را پیدا کرده و لوله را از طرف پمپ در بیاورید. سطح لوله را نسبت به سطح باک کمی پایین‌تر بگیرید. اگر مایع بنزین جاری شد باک بدون عیب است، اگر بنزین جاری نشد باک گرفته است. در صورت گرفتگی باک می‌توانید با فوت کردن به داخل لوله، گرفتگی را برطرف کنید. اگر عیب از باک نبود، لوله بنزین را که از پمپ بنزین به کاربراتور وصل شده، از جای خود (کاربراتور) در بیاورید سر لوله را به طرف خارج موتور بگیرید. تک استارت بزنید، اگر مایع بنزین بدون حباب جهید، پمپ سالم است، در غیر این صورت توری صافی بنزین گرفته است. با فوت کردن یا باد گرفتن، عیب برطرف می‌شود. در صورت بیرون آمدن مایع بدون حباب از لوله پمپ و روشن نشدن آن، عیب در کاربراتور است. با باز کردن هواکش و حرکت پیستون کاربراتور به طرف بالا، (در صورت داشتن گیر با روغن عیب را برطرف کنید) موتور روشن خواهد شد.

کنترل سیستم جرقه‌زنی
اولین کنترل و بررسی را از وایرها، دلکو و کویل شروع کنید. در ابتدا دقت کنید که وایرها از جای خود بیرون یا قطع نشده باشند. در دلکو را از جای خود جدا کرده و دقت کنید که ترک نداشته باشد. از کسی کمک بخواهید که به خودرو تک استارت بزند. در حالت فوق، چکش برق خواهد چرخید و جرقه آبی رنگی بین دهانه پلاتی دیده خواهد شد.

چگونه در تصادفات زنده بمانیم؟
تصادف اتومبیل بدون هیچ اخطار قبلی اتفاق می‌افتد، اما خیلی وقت‌ها حادثه چند لحظه قبل از وقوع اخطار می‌دهد و در همین لحظات است که عکس‌العمل صحیح می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

مه غلیظ
وقتی مه غلیظی اطراف تپه را می‌پوشاند، کاهش دید تا حد تقریبا صفر، قدرت جهت‌یابی شما را از بین می‌بد و در چنین شرایطی بیشتر مردم دچار ترس آنی شده و تصور می‌کنند که در دامی مهلک گرفتار آمده‌اند. به همین دلیل ممکن است رفتاری انجام دهد که احتمال بروز خطر را افزایش دهد. در حالی که اگر با خونسردی مانع از غلبه ترس شوید می‌توانید شرایط را بسنجید و متناسب با آن تصمیم بگیرید؛ مثلا پناهگاهی پیدا کنید و صبر کنید تا شرایط ادامه فعالیت برای نجات فراهم شود.

بریدن ترمز
اگر در حین رانندگی متوجه شدید که ترمز اتومبیل بریده است، دستپاچه نشوید و سعی کنید با عوض کردن دنده (معکوس) و با استفاده از ترمز دستی، سرعت اتومیبل را بگیرید. برای این کار ابتدا باید چند کار را انجام دهید؛ پای خود را از روی گاز بردارید، چراغ‌های چشمک‌زن (فلاشر) را روشن کنید، چند بار پدال ترمز را فشار دهید (ممکن است تماس ترمز برقرار شود)،‌ دنده معکوس بکشید و از ترمز دستی استفاده کنید، دقت کنید که ترمز دستی را به آرامی بکشید، طوری که مطمئن باشید نخواهد برید.
حالا در جستجوی راه‌هایی برای فرار باشید و مکان‌هایی را که می‌توانید از جاده خارج شوید، بررسی‌ کنید؛ جاهای صاف و نرم و یا پیچ‌هایی که در مقابل آن‌ها سینه‌کش ملایم یک تپه وجود دارد، مطلوب است.
اگر امکان کم کردن سرعت نیست- مثلا در سرازیری یک تپه- در این صورت اتومیبل را به دیواره‌ها و کناره‌های مسیر بسابید و سرعت را بگیرید. حتی از اتومبیل‌های جلویی هم می‌توانید برای نجات خود استفاده کنید. برای این کار، تا حدی که شرایط اجازه می‌دهد، اتومبیل خود را به آرامی به اتومبیل جلویی بزنید و با استفاده از چراغ‌های چشمک‌زن، نور بالا و بوق، به راننده جلویی بفهمانید که در شرایط اضطراری هستید.

ترکیدن لاستیک

به هنگام ترکیدن یا پنچرشدن ناگهانی لاستیک، با حفظ خونسردی خود، پایتان را از روی پدال گاز بردارید، از ترمز ناگهانی بپرهیزید، از بازی کردن با فرمان خودداری کنید و با دو دست محکم آن را نگه دارید. چنانچهلاستیک جلو سمت چپ ترکید، حتی‌المقدور خودرو را به سمت راست هدایت نمایید تا مانع از منحرف شدن به سمت چپ شود.

تصادف‌های اجباری
اگر تصادف اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، با آن کنار بیایید و سعی کنید طوری تصادف کنید که کمترین صدمه به دیگران و خودتان وارد آید. به طور کلی، سعی کنید از توقف ناگهانی و برخورد با هر چیز ممکن پرهیز کنید.برای برخورد کردن با چیزی به منظور توقف، یک حصار بهتر از یک دیوار است، یا تعدادی نهال و بوته نزدیک هم، به مراتب بر یک درخت قطور ارجحیت دارند. یک حصار از انبوه نهال و بوته، اتومبیل شما را متوقف خواهد کرد؛ اما برخورد با دیوار و درخت، توقفی مرگ‌بار به دنبال خواهد داشت.

بیرون پریدن از اتومبیل
در مواجهه با تصادف، سعی کنید از اتومبیل بیرون نپرید، مگر اینکه مطمئن باشید که برخوردی مرگ‌آور با صخره خواهید داشت یا از دره‌ای فرو خواهید افتاد که احتمال زنده‌ ماندن در آن صفر است. پس اگر تصمیم به پریدن گرفتید، ابتدا در را بگشایید، کمربند ایمنی را باز کنید، سعی کنید خود را- مثل یک توپ- گلوله کنید، سرتان را محکم به سینه بچسبانید، پاها و زانوها را جمع کنید، بعد تا حد امکان کمر را خم کنید، آنگاه با حرکتی غلطان از اتومبیل بیرون بپرید، به هنگام رسیدن به زمین هم سعی نکنید خود را نگاه دارید، بلکه به غلطیدن ادامه دهید.

کمک‌رسانی در تصادفات جاده‌ای
یکی از مشکلاتی که پس از تصادفات رانندگی به وجود می‌آید کمک ب مصدومان و انتقال سریع آن‌ها به مراکز درمانی است. در زمان وقوع تصادف وظیفه شرعی و انسانی حکم می‌کند که به نجات مصدومین بشتابیم، بنابر این در زمانی که امدادگران در محل تصادفات حضور ندارند لازم است مردم به یاری مجروحین حوادث شتافته و آنان را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال دهند.

توجه داشته باشید برای امدادرسانی به مصدومین حوادث رانندگی به این ترتیب عمل کنید:
* خونسردی خود را حفظ کنید
* در صورت نشت بنزین افراد را ا ز خودرو دور کنید و در اطراف خودرو سیگار یا آتش روشن نکنید.
* همیشه یک دستگاه خاموش کننده پودر و گاز در خودرو همراه داشته باشید.
* در صورت امکان سر باطری‌های خودرو را از باطری جدا کنید.
* در صورت آتش‌سوزی در داخل موتور به هیچ وجه در موتور خودرو را باز نکنید.
* در صورت آغشته‌شدن البسه به بنزین و روغن آب باطری خودرو، حتما آن‌ها را از تن خارج کنید.
* در صورت استفاده از خاموش کننده پس از پاشیدن ماده خاموش کننده به زیر موتور، با احتیاط لازم در موتور خودرو را باز و حریق را خاموش کنید.
* در صورت نداشتن خاموش کننده از خاک یا ماسه موجود در محل جهت خاموش کردن آتش استفاده کنید.

نحوه امدادرسانی به مصدومان در تصادفات
* مصدومان محبوس شده در داخل ماشین را با فشار و کشش خارج نکنید، چرا که ممکن است آسیب‌دیدگی مصدوم افزایش یابد.
* مصدومانی که دچار توقف عمل تنفس و خونریزی شدید شده‌اند در اولویت درمانی هستند و نیاز به درمان فوری دارند.
* را تنفسی حادثه‌دیدگان را بررسی و دهان مصدوم را باز و هر شیء که داخل آن است خارج کنید تا مصدوم به راحتی تنفس کند.
*در صورتی که پس از خارج کردن مانع از دهان مصدوم تنفس‌ آغاز نشد چانه مصدوم را پایین آورده و سرش را به آرامی به عقب خم کنید، با دو انگشت خود سوراخ‌های بینی را مسدود و از طریق دهان خود به داخل دهان مصدوم بدمید تا سینه‌اش بالا بیاید. کمی صبر و هر چهار ثانیه یک بار این عمل را تکرار کنید تا مجروح بدون کمک قادر به تنفس باشد.
* با قرار دادن پارچه تمیز و فشار دست بر روی محل خونریزی از ادامه خونریزی جلوگیری کنید، در صورت قطع نشدن خونریزی، عضو را بالا آورید تا خونریزی کمتر شود.
* در صورت شکستگی پا و دست نسبت به ثابت کردن آن با آتل و یا تخته و یا اجسام مشابه و یا بانداژ اقدام کنید.
* در صورتی تعداد زیادی مجروح در محل وجود دارند و مشکل تنفسی ندارند، کمک به مصدومین دارای خونریزی شدید در اولویت است.
* در صورت نبود تجهیزات کمک رسانی حتی‌المقدور از وسائل قابل دسترسی استفاده شود.
* در هنگام حمل مصدوم دقت کنید که ضایعات بیشتری به مصدوم وارد نکنید. حمل غیر اصولی مصدوم باعث ضایعات بیشتر و حتی قطع ضایعات نخاعی می‌شود.

خطاهای نابخشودنی در نگهداری و تعمیر خودرو و نکات فنی مهم

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
در نگهداری و مراقبت از خودروها، نکات مشترکی وجود دارند که سوای نوع و مدل خودرو باید رعایت شوند. اما رفتارهای اشتباهی که بعضاً در طی فرایند انجام می‌دهیم و کوتاهی‌هایی که در بر طرف کردن مشکلات خودرو مرتکب می‌شویم می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.


پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی- در زیر لیستی از ۱۰ موردی که می‌تواند خسارت‌های بزرگی به خودرو وارد کند، مشکلاتی در حین رانندگی به وجود بیاورد یا عمر مفید خودرو را کاهش دهد را به تفصیل بیان خواهیم نمود.


کابل‌های باتری
در اکثر خودروهای امروزی بستی فولادی در کنار قسمت سربی در باتری استفاده می‌شود. این دو فلز نامتجانس به مرور زمان خوردگی پیدا می‌کنند اما با سرویس خوب، می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید. اکثر اوقات هنگام تعمیر سر کابل‌های باتری از یک ترمینال برای رفع این مشکل استفاده می‌شود


اما این ترمینال را تنها باید به صورت موقت و در شرایط ضروری استفاده کنید زیرا این نوع ارتباط کابل با باتری، بازده کابل را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. بنابراین باتری هیچ‌گاه به طور کامل شارژ نمی‌شود و استارت درست کار نخواهد کرد، حتی مشکلات اساسی در برق خودروهایی که از این ترمینال‌ها استفاده می‌کنند نیز مشاهده شده است. بنابراین کابل‌های معیوب باتری را هر چه سریع‌تر تعویض کنید تا به مشکلات بعدی گرفتار نشوید.

واسکازین یا روغن جعبه دنده
این روغن نقشی اساسی در عملکرد خودرو دارد. برخی از شرکت‌های خودروساز زمانی را به طور پیشنهادی برای سرویس جعبه دنده در نظر می‌گیرند. اما بنا بر آمار ۸۵ درصد مشکلات مرتبط با جعبه دنده به واسکازین برمی‌گردد. این مجموعه که در کنار موتور خودرو قرارگرفته است یکی از گران‌بهاترین اجزای خودرو برای جایگزینی است. زمان تعویض روغن جعبه دنده به زمانی که راننده در بزرگراه‌ها می‌گذراند (۵۵درصد) در مقابل زمانی که در شهر به رانندگی می‌پردازد (۴۵درصد) بستگی دارد. البته بسته به نحوه رانندگی این زمان ممکن است زودتر فرا برسد


گرما و حرارت قاتل واسکازین است. این روغن در دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت عملکردی مناسب دارد و در دمای ۲۲۵ درجه فارنهایت می‌سوزد. اگر مشاهده کردید که این روغن سیاه و سوخته است مطمئن باشید که آسیب‌هایی به خودروی شما وارد شده است. هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر یا هنگامی‌که این روغن شروع به تیره شدن می‌کند باید آن را تعویض کنید.


شمع خودرو
پیشرفت‌هایی که در قسمت الکترونیکی و رایانه خودروها شده باعث شده توجه کمتری به شمع‌ها معطوف شود. مشکلی که در اینجا وجود دارد استفاده از شمع‌های فولادی با سر آلومینیومی‌است.


http://www.ayinnameh.ir


بار دیگر مجاورت این دو فلز می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. اما با سرویس منظم می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.


کنترل چراغ‌های هشدار مرتبط با عملکرد موتور خودرو

وقتی که این چراغ روشن شود بدان معنی است که کامپیوتر خودرو مشکلی را در سیستم سوخت رسانی یا دفع گازهای آلاینده شناسایی کرده است. البته روشن شدن یک چراغ می‌تواند به ۲۰۰ کد خطای متفاوت مرتبط باشد. حتی اگر موتور خودرو به خوبی کار ‌کند، مشکل به وجود آمده می‌تواند در دراز مدت خطرساز شود. به عنوان مثال بعضی از روشن بودن این چراغ در خودرویشان به مدت ۲سال می‌گویند

http://www.ayinnameh.ir



مدنظر قرار دهید که وقتی که این چراغ روشن باشد ممکن است کامپیوتر خودروی شما تست‌های بعدی بر روی خودرو را تا زمان تعمیر این مشکل به تعویق بیندازد. وقتی این چراغ روشن می‌شود، کد مربوطه ذخیره می‌شود. یک کد ذخیره شده تنها به قسمتی خاص که کامپیوتر با آن مشکل دارد اشاره می‌کند. به عنوان مثال وقتی که کد PO۴۷۱ توسط سیستم ذخیره می‌شود بدان معناست که سنسور O2 (اکسیژن ) با مشکلی مواجه شده است و سوخت کافی به موتور نمی‌رسد. این مشکل بدان معنا نیست که سنسور O2 معیوب است، بلکه بدان معناست که این سنسور به اندازه کافی جابجایی را در مقابل خود مشاهده نکرده است. این کد به متخصص می‌تواند نتایج زیادی را بدهد. به عنوان مثال بیان کند که این مشکل در صبحی سرد و هنگامی‌که موتور سرد بوده به وقوع پیوسته یا بیان کند که این مشکل وقتی موتور با حداکثر توان کار می‌کرده و بیش از حد گرم شده به وقوع پیوسته است. بنابراین تعمیرکار خودروی شما نگاهی به پمپ مخصوص بنزین می‌اندازد و در صورت وجود مشکل، آن‌را برطرف می‌کند.


سنسور اکسیژن (O2)
این سنسور، مهم‌ترین سنسور در خودروهای امروزی است.اما این سنسور هم مانند شمع‌های خودرو به مرور زمان فرسایش پیدا می‌کند.هر زمان که موتور خودرو شروع به کار می‌کند این سنسور شروع به فعالیت می‌کند تا از کامل بودن احتراق سوخت مطمئن شود و اگر عمل احتراق به خوبی انجام نگیرد، به کامپیوتر خودرو تغییرات مورد نیاز برای عمل احتراق بعدی را یادآور می‌شود. پس از مدتی، این سنسور تنبل شده و از کالیبره خارج می‌شود. اکثر سنسورهای خودروهای امروزی پس از طی ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر با مشکل مواجه می‌شوند.


http://www.ayinnameh.ir




این سنسور بر روی مصرف سوخت و کارایی خودرو تأثیر مستقیم داشته و کاتالیزور خودرو را محافظت می‌کند. تمیز نگه داشتن و اطمینان از عملکرد صحیح این سنسور بسیار مهم است تا کارایی و میزان مصرف سوخت به طور بهینه تنظیم شود. محافظت از مبدل‌های کاتالیزوری با توجه به قیمت بالای آن‌ها نیز بسیار مهم است. بهترین راه برای کنترل کارایی موتور، زیر نظر داشتن میزان مصرف سوخت است.


تعویض روغن به طور زمان‌بندی شده
داشتن مشغله‌های فراوان بعضاً باعث می‌شود فراموش کنیم روغن موتور را به موقع تعویض کنیم. برخی معتقدند پس از طی ۶۰۰۰ کیلومتر باید روغن را تعویض کنند اما برخی بالای ۸۵۰۰ کیلومتر را با هر بار تعویض روغن طی می‌کنند. برخی از شرکت‌های خودروسازی هم از مانیتوری برای نشان دادن وضعیت روغن موتور خودرو استفاده می‌کنند. این مانیتورها از الگوریتمی‌برای اندازه‌گیری عمر روغن استفاده می‌کنند. هرچند که این سیستم‌ها نمی‌توانند شرایط محیطی و کثیف بودن روغن را نیز مدنظر قرار دهند. اما مسئله اساسی تنها خود روغن موتور نیست بلکه فیلتر روغن را نیز باید تعویض کنید. اکثر فیلترهای روغن را با طی ۶۰۰۰ کیلومتر باید تعویض کنید. اگر به موقع روغن و یا فیلتر روغن را تعویض نکنید می‌تواند به طور مستقیم پیامدهای ناخوشایندی بر روی موتور خودروی شما داشته باشد.


روغن ترمز
روغن ترمز جذب کننده رطوبت است و بعضاً بعد از دو سال به وسیله آب اشباع می‌شود. این مشکل می‌تواند اثراتی مخرب بر روی سیستم ترمز داشته باشد و باعث خوردگی و زنگ زدن اجزای ترمز شود. روغن ترمز تمیز نه تنها عملکرد ترمز را بهبود می‌بخشد بلکه از سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS) نیز برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. قسمت ABS ، گران‌ترین مؤلفه سیستم ترمز است و برای عملکرد ایمن ترمزها ضروری است.


فشار باد لاستیک‌ها
مهم‌ترین نکته در این قسمت آن است که تنها یک مقدار مشخص برای میزان فشار باد لاستیک خودروی شما وجود دارد که معمولاً توسط شرکت سازنده خودروی شما اعلام می‌شود. البته این فشار به ازای هر ۱۰ درجه تغییر در دمای محیط، به میزان ۱ پوند تغییر می‌یابد. تنظیم فشار باد لاستیک‌ها برای داشتن رانندگی امن و مصرف بهینه سوخت ضروری است. نیتروژن به تغییرات دمایی محیط آنچنان حساس نیست و استفاده از آن توصیه می‌شود. تنظیم صحیح فشار لاستیک‌ها می‌تواند تا ۳۵ درصد تأثیر مثبت بر عمر لاستیک خودروی شما داشته باشد.


تمیز کردن سیستم سوخت رسانی
کربن محصول احتراق در اکثر موتورهاست. به مرور زمان کربن تولیدی توسط موتور خودرو افزایش می‌یابد (دقیقاً مانند جرمی‌که بر روی دندان وجود دارد) و بر روی کارایی موتور، میزان مصرف سوخت و شرایط ایده‌آل خودرو تأثیر منفی می‌گذارد. برای افزایش عمر موتور خودرو، مصرف بهینه و نهایتاً تجربه رانندگی بهتر توصیه می‌کنیم موتور و سیستم سوخت رسانی خودرو را کربن زدایی کنید.


سیستم تهویه مطبوع
مطمئناً همه ما از این سیستم برای یک بار هم که شده استفاده کرده‌ایم. برای حدود ۳ دهه تولیدکنندگان خودرو به اندازه‌گیری دقیق میزان فرئون مورد نیاز برای سیستم تهویه خودرو پرداخته‌اند. اما به محض اینکه این سیستم عملکرد مطلوبی ندارد همه می‌خواهند میزان این گاز را افزایش دهند. قبل از این کار مدنظر قرار دهید که مطمئناً نشتی در قسمتی از سیستم وجود دارد که باید به شناسایی و رفع آن بپردازید و بعد از آن سؤال اساسی این است که این میزان چقدر از حد مطلوب کمتر است؟ اما جواب دادن به این سؤال سخت است. بنابراین باید میزان فرئون موجود را تخلیه کنید و از نو، با میزان دقیق که برچسب گذاری شده مجدداً این سیستم را راه اندازی کنید. این تنها راه برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم و عدم آسیب به آن است. البته اگر میزان فرئون سیستم خیلی کم شده است ممکن است رابطه‌ای مستقیم بین این کاهش شدید و کم بودن روغن برقرار باشد.

نکات فنی خودرو و سوالات متداول

سایت آموزشی آیین نامه بازدید : 123 شنبه 30 بهمن 1395محبوب کن - فیس نما نظرات ()
دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
آشنا نبودن رانندگان با برخی از اصول رانندگی باعث خسارات سنگین جانی و مالی می شود. تلاش كنید درست برانید تا دچار مشكل نشوید.
به گزارش «پرشین خودرو»، هر چند به گفته كارشناسان سرعت غیرمجاز به عنوان مهم ترین عامل تصادفات در جاده های كشور نام برده می شود اما آشنایی با فنون رانندگی می تواند تا مقدار زیادی از تصادفات رانندگی بكاهد.
تعدادی از اشتباهات رانندگان كه بر اثر كم اطلاعی و یا بر حسب عادت انجام می شود و به صورت باورهای غلط در جامعه رایج شده است، به قرار زیر است:
نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
این كار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اكسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می كند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است كه باید طوری برنامه ریزی كنیم، قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را كم كرده و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
بالا كشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن كلید آن
زمانی كه می خواهید ترمز دستی را بالا بكشید دكمه آن را فشار دهید و سپس آن را بالا بكشید. دلیل این كار چیست ؟ این دكمه كار كلاچ ترمز دستی را انجام می دهد و كشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن كلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می شود.
تعویض نكردن به موقع روغن گیربكس
افرادی هستند كه خودروشان 150 هزار كیلومتر یا بیشتر كار كرده و وقتی هم از آنها سوال می شود واسكازین را تا به حال تعویض كردی؟ می گویند مگر واسكازین هم نیاز به تعویض دارد!؟ در جواب باید گفت: بله واسكازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد، تعویض به موقع آن باعث روان كاركردن گیربكس، سلامت گیربكس و... می شود، كیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربكس اتومبیل و شرایط كاركرد آن دارد.
تعویض یكبار در میان فیلتر روغن
گاهی دیده شده كه افراد فیلتر روغن را یك بار در میان تعویض می كنند و اكثرا همین افراد از فیلتر های با كیفیت پایین استفاده می كنند. ابن كار باعث می شود فیلتر عمل تصفیه را به خوبی انجام ندهد و منجر به آسیب های جدی به موتور خودرو شود. بی شك اگر هربار با تعویض روغن، فیلتر عوض و فیلتر مناسب جایگزین آن شود متوجه خواهیم شد كه چقدر از هزینه تعمیر موتور و اتلاف وقت جلوگیری خواهد شد.
درجا گرم كردن ماشین به مدت طولانی
این كار نه تنها مفید نیست بلكه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورد. درجا كاركردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می شود و این گرما به موتور منتقل می گردد كه به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یك دقیقه ماشین درجا كاركند، سپس چند كیلومتر از مسافت را تا گرم شدن مطلوب ماشین با سرعت پایین حركت كنید.
پایین آوردن شیشه به جای استفاده كردن از كولر دراتوبان
به نوشته ایرنا، تجربه نشان داده است كه اگر یك خودرو در اتوبان كولرش روی درجه یك فن روشن باشد، مصرف سوختش از خودرویی كه شیشه راننده آن باز است، 40 درصد كمتر است.
خلاص نكردن دنده پشت چراغ قرمز و در ترافیك
این كار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه كلاچ و گیربكس می شود.
گرفتن ترمز و كلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو
این كار باعث می شود كه متراژ ترمز افزایش پیدا كند، زیرا زمانی كه كلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده می شود و زمانی كه كلاچ و ترمز باهم فشار داده می شود، خود باعث دیرتر ایستادن خودرو می شود. بهترین كار این است كه ترمز را فشار داده و قبل از اینكه خودرو به لرزش بیفتد، كلاچ را بگیریم.
با سرعت پایین در لاین سرعت حركت كردن و بالعكس
بسیار دیده شده كه رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حركت می كنند و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های كناری حركت می كنند، هر دو این موارد باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری در خودرو می شوند.
ریختن آب لوله كشی داخل رادیاتور
این كار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور، واتر پمپ و موتور می شود و بسیار دیده شده كه حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر نیز شده است.
بهترین كار این است كه آب را جوشانده و بگذاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود، املاح آب كمتر خواهد شد. به این نكته توجه كنید كه پس از سرد شدن، رسوبات در كف ظرف، ته نشین خواهد شد، لذا از ریختن ته آب به داخل رادیاتور خودداری كنید. البته مایع های آماده هم در بازار موجود است كه از روش اول قابل اطمینان تر است.
ریختن آب لوله كشی داخل منبع شیشه شور
این كار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگ ها، نازل و پمپ آب می شود، برای تامین این آب هم می‌توان از روش های بالا استفاده و یا از مایع های آماده برای این منظور استفاده كرد.
سنگین كردن بیش از حد خودرو
پر كردن صندوق عقب با وسایلی كه به آن احتیاجی نیست، باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود، حدالامكان باید خودرو خود را سبك كنید.
نصب باربند در مواقعی كه به آن نیاز نداریم
باربند را فقط باید زمانی بست كه به آن احتیاج داریم، زیرا وجود باربند باعث افزایش مصرف سوخت، حداقل به میزان 10 درصد می شود.
نشاندن كودك روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار
این اقدام بسیار خطرناك است و در یك تصادف كوچك اگر ایربگ باز شود، كودك ضربه شدید خواهد دید. حتی احتمال خفگی وجود دارد، بنابر این بهتر است همیشه كودك روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بنشیند.
استفاده از نور بالا در مه
در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را كمتر می كند. در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شكن دارد، باید آن را روشن كرد .
تكیه پا به كلاچ
بسیار دیده شده رانندگانی كه وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حركت می كنند، پای خود را روی كلاچ تكیه می دهند و كلاچ كورس كامل خلاصی را طی نمی كند. این كار باعث فشار آمدن به گیربكس نیز می شود.
جلو آوردن بیش از حد صندلی
خیلی از افراد فكر می كنند هرچه صندلی جلوتر باشد، تسلط راننده بیشتر است و به اصطلاح دست فرمان خوب می شود، اینطور نیست، صندلی باید طوری باشد كه راننده كاملا احساس راحتی كند.
گاز دادن قبل از خاموش كردن خودرو
این كار قبلا در خودرو های كاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد، اما در خودرو های انژكتوری این كار مضر است. زیرا زمانی كه شما گاز می دهید و سپس سویچ را می بندید، مقداری بنزین نسوخته باقی می ماند كه خود باعث خرابی سوزن انژكتور و بد كار كردن خودرو در هنگام استارت زدن دوباره می شود.
خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت
این كار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین می شود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود. زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باك وارد مسیر سوخت می شود و باعث اختلال در كار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و نهایتا انژكتور می شود.
تابستان فصل مسافرت است و بسیاری از هموطنان نیز از خودروهای شخصی برای تردد استفاده می كنند. كارشناسان می گویند چنانچه شهروندان در كنار رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، به مسایل فنی خودرو و همچنین فنون رانندگی بیشتر آشنا شوند سفر خوش و بی خطری خواهند داشت.

ریست و آپدیت کردن ecu خودروی لوگان - تندر 90

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
سلام وخسته نباشید خدمت شما دوست عزیز
منظور شما اینه که بعد از 1000 تا اولیه این کار انجام بشه یا بعد 3000تا؟چون ماشین ما 1970تاکارکرده
دلیلشم اگه بگید ممنون میشم

یه سوال داشتم مصرف سوخت ما 8.1ه توی شهر با توجه با اینکه من بیشتر وقتا پر گاز میرونم ماشینو مصرف سوختش طبیعی است؟

جواب سوال این دوست عزیزمان را در ادامه مطلب می توانید مشاهده نمایید


توربوشارژر و صدمه به آن در خودرو

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

اغلب دیده شده که رانندگان به غلط هنگام خاموش کردن موتورماشین الات با دادن گاز شدید انرا خاموش می کنند.این کار در عرض چند ثانیه منجر بهصدمه جدی به توربو شارژرمی گردد.

زیرا با خاموش کردن ناگهانی دستگاه ؛توربو شارژر که دارایدور بسیار بالائی (بطور متوسط 100000 دور در دقیقه)نسیت به دور موتور(2000 تاحداکثر3200 دور در دقیقه)می باشد.ناگهان روغن آن که از موتور تغدیه می شود قطع شدهو به علت دمای زیاد توربوشارژر؛ روغن خروجی آن که هنوزدر مجرای خروجی است تبدیل بهروغن سوخته و یا ذغال کک coking شده و مجرای خروجی را می بندد. سپس با روشن شدن بعدی و مجددموتور؛روغن ورودی که تحت فشار بوده راه خروج ندارد و به شافت توربوشارژر فشار وارداورده و باعث لرزش شدید ان و انتقال ذغالهابه درون پوسته کمپرسور و شکستن پره آن وخراش پوسته می شود.

برای رفع این این مشکل بایستی رانندگان هنگام خاموش کردندستگاه بگذارند موتور حداقل دو دقیقه به صورت دور ارام  IDLE ودر جاکار کرده و سپس انرا خاموش کنند.

تبلیغات
درباره ما
دانلود رایگان نمونه سوالات آیین نامه 96،نمونه سوالات آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی،نمونه سوالات فنی آیین نامه,دانلود نمونه سوالات آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جواب+pdf,دانلود سوالات اصلی آیین نامه،نمونه سوالات اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی با جواب،دانلود رایگان سوالات آیین نامه بهمراه نمونه سوالات فنی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی آزمون اصلی.با دانلود نمونه سوالات آزمون های اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی سال 96 و پکیج نمونه سوالات اصلی آزمون فنی آیین نامه به راحتی گواهینامه رانندگی دریافت کنید.سخت ترین سوالات آزمون آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی را براحتی پاسخ دهید
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 646
  • کل نظرات : 29
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 16
  • آی پی امروز : 65
  • آی پی دیروز : 586
  • گوگل امروز : 45
  • گوگل دیروز : 208
  • بازدید هفته : 16,347
  • بازدید ماه : 106,897
  • بازدید سال : 621,506
  • بازدید کلی : 3,591,624