close
ویزای ایران
گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک) چیست؟
loading...

دانلود رایگان نمونه سوالات آیین نامه 95،نمونه سوالات آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی،نمونه سوالات فنی آیین نامه,دانلود نمونه سوالات آیین ن

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک) چیست؟ خودرو,فروش خودرو:اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس هاگفته…

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک) چیست؟

سایت آموزشی آیین نامه بازدید : 50 چهارشنبه 28 مهر 1395 محبوب کن - فیس نما نظرات ()
دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک) چیست؟

خودرو,فروش خودرو:اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس هاگفته می شود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکس های اتوماتیک در گذشته با استفاده از دنده های کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده رادر پروسه تعویض دنده تنها بهD(حرکت)،N (خلاص)،R (عقب)وP (پارک)محدود می کردند،اما سیستم های منومتیک با اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان(Paddle Shiftres) و دسته دنده های مخصوص این سیستم،همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده ها را برای راننده فراهم کرده اند. شرکت های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده اند،نامهایی مانند: "تیپ ترونیک (Tiptronic)، گیرترونیک (Geartronicتاچ ترونیک (touchtronic)، اسپرت ترونیک (Sporttronic) و دستی بدون کلاچ (clutchless-manual).

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

برخی از گیربکس های منومتیک و نیمه اتوماتیک اجازه کنترل تعویض دنده ها را کاملاً به راننده می دهند؛ در حالی که بیشتر آن ها با تعویض دنده  در دور موتور پایین یا دور موتور بالا و براساس مکان پدال گاز، در این پروسه مداخله می کنند و به صورت اتوماتیک دنده ها را عوض می کنند. گیربکس های منومتیک و بیشتر گیر بکس های نیمه اتوماتیک می توانند همانند یک جعبه دنده اتوماتیک عمل کنند و اجازه دهند که سیستم کامپیوتری نسبت به تعویض دنده ها اقدام کند. در واقع باید اذعان داشت که با اختراع سیستم های منومتیک، راننده ها دیگر نیازی به کسب مهارت برای کار با دو پدال گاز و کلاچ نخواهند داشت و درگیر پروسه تعویض دنده ها نمی شوند.

تیپ ترونیک:

بسیاری از مردم سیستم های اتوماتیکی با ویژگی کم و زیاد کردن دستی دنده را تحت عنوان "تیپ ترونیک" می شناسند؛ درحالی که "تیپ ترونیک" محصول انحصاری شرکت آلمانی پورشه است که لیسانس استفاده از آن را به شرکت های خودروسازی دیگری چون لندروور و گروه فولکس واگن (آئودی، سئات، اشکودا،بوگاتی، لامبورگینی، پورشه و فولکس واگن) فروخته است. تیپ ترونیک عملکردی شبیه به دنده های معمولی اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده ها کنید. با وجود این، در مدت زمانی که تعویض دنده اتوماتیک به طول می انجامد، راننده ضمن کنترل دنده ها در پیچ، می تواند با دخالت در تعویض خودکار دنده ها، به شتاب خودرو کمک کند و گذشته از آن، در هنگام سبقت گرفتن، دنده معکوس دهد. همانطور که اشاره شد، در برخی مدل ها، کم و زیاد کردن دنده ها با اهرم های تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان یا توسط دکمه های تعبیه شده روی آن صورت می گیرد که در این حالت، راننده می تواند وضعیت دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی مشاهده کند.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک) چیست؟

اگرچه تیپ ترونیک همانند سایر گیربکس های اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده می کند، اما باید گفت، تیپ ترونیک همانند گیربکس های دستی که توسط سیستم های کامپیوتری کنترل می شوند،نیست و حتی نیمه-اتوماتیک هم محسوب نمی شود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپ ترونیک 5 سرعته استفاده می کند که تعویض دنده ها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام می شود. حتی در زمانی که حالت دستی انتخاب شده است، سیستم هوشمندانه منتظر اضافه کردن دنده ها توسط راننده از 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 می شود، البته اگر راننده به هر دلیلی، دنده را دیر عوض کرد و خط قرمز تعویض دنده رد شد، خود سیستم برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور، به صورت اتوماتیک اقدام به اضافه کردن دنده می کند.

تیپ ترونیک S:

این سیستم نسخه به روز شده تیپ ترونیک است و در آن بدون اینکه راننده حالت دستی را انتخاب کند، می تواند به کم و زیاد کردن دنده ها بپردازد. اگر راننده به مدت 8 ثانیه اقدام به تعویض دنده نکرده باشد، سیستم به حالت اتوماتیک برمی گردد و کنترل امور را به دست می گیرد. تیپ ترونیک s برای اولین بار درپورشه باکستر به کار گرفته شد و سپس در ساخت پورشه کاین، به تیپ ترونیک s شش سرعته تبدیل شد.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک) چیست؟

همانطور که اشاره شد، شرکت های مختلف خودروسازی، نام های متفاوتی برای سیستم های منومتیک ساخت خود انتخاب کرده اند، یکی از این کمپانی ها هیوندای است که نام "شیفت ترونیک" (Shiftronic) را برای گیربکس منومتیک خود برگزیده است

منبع: نت خودرو

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
درباره ما
دانلود رایگان نمونه سوالات آیین نامه 95،نمونه سوالات آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی،نمونه سوالات فنی آیین نامه,دانلود نمونه سوالات آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جواب+pdf,دانلود سوالات اصلی آیین نامه،نمونه سوالات اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی با جواب،دانلود رایگان سوالات آیین نامه بهمراه نمونه سوالات فنی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی آزمون اصلی.با دانلود نمونه سوالات آزمون های اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی سال 95 و پکیج نمونه سوالات اصلی آزمون فنی آیین نامه به راحتی گواهینامه رانندگی دریافت کنید.سخت ترین سوالات آزمون آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی را براحتی پاسخ دهید
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 191
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 978
  • آی پی دیروز : 1366
  • گوگل امروز : 373
  • گوگل دیروز : 498
  • بازدید هفته : 16,624
  • بازدید ماه : 10,093
  • بازدید سال : 1,421,088
  • بازدید کلی : 2,878,717